pprojectfit.blogg.se

ÄGG ÄR BRA

Kategori: Ronja

Jag äter en hel del ägg, dels för att jag tycker det är så himla gott och dels för att det faktiskt är bra att äta, och nu ska jag berätta varför. 
Ägg innehåller nästan alla aminosyror vi behöver och i ägg är aminosyrornas sammansättning idealisk vad gäller mängd och kvalitet, vilket innebär att proteinet kan utnyttjas till nästan 100 procent. Ägg är i allmänhet mycket näringsrika och innehåller viktiga mineraler och förser dig med energi. De innehåller även många nyttiga fettsyror och de är tvärtemot vad många länge har trott inte farliga för hjärtat, snarare tvärtom. Näringsinnehållet per 100 gram för ett kokt ägg är 12,3 gram protein och 137 kcal. Ett vanligt ägg väger ofta ungefär 60 gram vilket innebär att ett ägg innehåller 7,4 gram protein och 82 kcal. Det innehåller fullvärdigt protein som bygger upp hela din kropp och i princip alla vitaminer utom C. 

När man tränar är det  viktigt att få i sig protein för att få en tillfredsställande muskelutveckling. Det är protein som reparerar och återställer muskelfibrerna efter att man under ett träningspass slitit på musklerna. Utan aminosyror från protein kan inte musklerna utvecklas oavsett hur hårt du tränar och sliter. Proteinet är det som bygger upp block mellan musklerna och det finns inget näringsämne som ersätter proteinet för muskelutvecklingen. Många rekommenderar 1,5-2 gram protein per kg av din egen kroppsvikt. Det är enormt mycket protein som det är svårt att få i sig genom sin vanliga kost. Därför kan det vara bra att införskaffa sig ett kosttillskott på protein som ofta är nödvändigt när man kommit lite längre i sin träning för att tillfredsställa kroppens behov av proteiner. Men givetvis går det att få det att fungera utan kosttillskott. Om du inte äter tillräckligt med protein kommer effekten av din träning att utebli eftersom kroppen inte kan bygga upp sig. Lite onödigt att springa och träna flera gånger i veckan om man inte får någon utveckling, eller hur? 

Ägg är ett bra och gott alternativ att få i sig protein, andra alternativ är fläskkotlett, keso, tonfisk och fågel. 
 

Finns så mycket man kan göra med ägg, de flesta vet hur man koker ägg så tänkte jag dra tillagningen av äggröra istället, som inte är mycket svårare!
 
ÄGGRÖRA

Ingredienser
    • 3 ägg normalstora ägg eller 2 stora ägg
    • 2 msk vatten, mjölk eller grädde
    • 1 msk smör eller olivolja
    • Salt och vitpeppar

Tillagning
      1. Vispa sönder äggen i en bunke.
      2. Tillsätt vatten, mjölk eller grädde.
      3. Salta och peppra.
      4. Värm en msk smör eller olivolja i en panna.
      5. Tillsätt äggröran samt värm under omrörning tills äggen blir en grovkornig röra.
      6. Servera äggröran direkt då den är krämig. Efter ett tag stelnar äggröran och blir lite tråkigare men det är rätt gott det också
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: