pprojectfit.blogg.se

Ett nytt sätt att starta dagen

Kategori: Ellen

I morse provade jag på en annan sorts gröt än den vanliga havregrynsgröten som jag oftast äter till frukost, nämligen gröt av rågflingor! Fullkornsgröt i allmänhet, både havregryn och rågflingor är bättre mat att äta än bröd gjort av te.x. vete. Råg och havre är ungefär likvärdiga när det gäller fibrer och nyttighet, de har dock olika konsistens och smak vilket gör det roligt att variera för att inte tröttna på någon utav dem.
Du tillagar råggröten på samma sätt som du tillagar havregrynsgröten, med dubbelt så mycket vatten som rågflingor. Till en portion: 1 dl rågflingor, 2 dl vatten, 1/2 krm salt. Koka tills att gröten når önskad konsisten, rör om ofta.

 
Något att tänka på nästa gång du väljer en smörgås gjord på vetemjöl istället för gröt på rågflingor:
"I måltidstester har forskare sett att personer som åt kokta rågflingor till frukost blev mättare och åt signifikant mindre, närmare 16 procent mindre i energiintag, jämfört med när de åt bröd gjort på vetemjöl. De såg också att både bröd och gröt gjort på råg mättar mer än fullkorn. Allra effektivast är råggrötarna." - Liza Rosen, forskare på Lunds Universitet

Rosens kollega Ulrika Andersson har även hon forskat om detta och gjort undersökningar, där hon kom fram till att de som åt vete gick upp mycket mer i vikt än de som åt råg.
En förklaring till detta kan vara att vetet ger ett högre insulinsvar än råg, vilket gör att cellerna kan lagra mer fett. Det faktum att råg innehåller med lösliga fibrer än vete spelar också roll, eftersom dessa troligtvis förhindrar upptag av fett och andra näringsämnen i tarmen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: