pprojectfit.blogg.se

kiwifrukt, passionsfrukt och grapefrukt

Kategori: Amanda

KIWI

Kiwi innehåller mycket lite fett och kalorier. De innehåller inte något kolesterol och dessutom är den ordentligt fullproppad med C-vitamin, så mycket att frukten gott och väl täcker att dagsintag av vitaminen. Kiwi innehåller även mycket kalium som förebygger och motverkar högt blodtryck. Kiwi innehåller dessutom en del A- och E-vitamin. Forskning från Norge pekar på att två till tre kiwifrukter per dag gör blodet tunnare och därmed minskar risken för blodpropp. För att kunna äta skalet bör man tvätta kiwin först eftersom det kan vara gifter, som sprutats på så att frukten ska hålla längre, eller kanske att den kan vara smutsig av något annat. Skalet är mjukt, smakrikt och det håriga känns inte. Skalet är dessutom nyttigt. Det är fyllt med antioxiderande flavonoider och fibrer.

 

PASSIONSFRUKT

Den vanligaste passionsfrukten på den svenska marknaden är violett och kallas även purpurgrenadilla (det är den som syns på bilden). Det finns även gula och orange passionsfrukter som går under benämningarna curuba, maracuya och grenadilla. Curuban är avlång, övriga är runda.

Gemensamt för alla slags passionsfrukter är att innanmätet består av en mängd små kärnor, var och en omgiven av saftigt fruktkött som man äter. Purpurgrenadillan har mörkt, skrynkligt och brunlila skal. Den har en frisk och fyllig smak, med en arom som påminner om hallon och apelsin. Grenadilla, eller sötgrenadill som den också kallas, har guldgult till orangefärgat, slätt skal med ett litet skaft. Sötgrenadill är den sötaste av alla passionsfrukter och saknar den friska, syrliga arom som finns hos övriga. Passionsfrukt ska ätas färsk, det är det geléaktiga fruktköttet med många kärnor man äter. Fruktköttet kan skrapas ur, eller äts med sked direkt ur skalet.

 Näringsvärden per 100 g färsk frukt:

 •fibrer 15,9 g

 •energi 316 kJ/76 kcl

 •kolhydrater 7,4 g

 •fett 0,7 g

 •C-vitamin 30 mg

 •järn 1,6 mg

 •vatten 73 g

 

GRAPEFRUKT

Grapefrukt är fantastisk i kampen mot bakterier visar färska undersökningar. Surt, surt men det är där poängen sitter. Grapefrukt är effektivt när det gäller influensa, irratationer i hals och mun, öroninflammation, urinvägsinfektion och candida (svampinfektion). Just bitterheten gör att grapefrukten sveper runt i kroppen, städar upp och desinfekterar.

Rik på vitaminer är denhär rackaren oxå. C-vitaminen stärker immunförsvaret, blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin deltar också i leverns avgiftningssystem. Ett högt C-vitaminintag kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar och ökar upptaget av järn, folsyra, kalcium och antioxidanter i kosten. Det röda färgämnet hemoglobin i blodet binder syre med hjälp av järn, vilket gör att 100 gram C-vitamin i en måltid ökar järnupptaget upp till fem gånger.

Grapefrukt innehåller dubbelt så mycket fibrer, pektin, som äpple och banan och är rik på folater och folatsyra som är ett ämne som är viktigt för nybildandet av hudceller vilket motverkar åldrandet av huden.

Man ska dock vara ytterst försiktig då grapefrukt kan vara väldigt farlig när den kombineras med olika mediciner (bland annat olika hjärt- och blodtrycksmediciner samt vissa allergimediciner). Så var noga med att kolla upp det innan ni sätter tänderna i denna citrus.

osså lite te på det..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: