pprojectfit.blogg.se

SAMMANSTÄLLNING V.48

Kategori: Amanda

Måndag - snabb promenad 20 min
Tisdag - crosstrainer 25 min
Onsdag - löprunda 5 km, ca 30 min
Torsdag - promenad ca 3 km
Fredag -
Lördag -
Söndag -

Förra veckan var jag varit mindre aktiv än vanligt vilket beror på att jag blev förkyld i torsdags och i lördags fick jag lite feber så jag är väldigt sparsam med min motion nu för att bli frisk snabbt igen.

När jag blir sjuk tycker jag alltid väldigt synd om mig själv och vill bara bli friska jättesnabbt. Jag tänker på allt jag kommer missa när jag bara är hemma och all träning som inte blir av. Det känns som att allt träning och allt hårt arbete som man gått igenom innan bara kommer försvinna och att det inte är lönt att fortsätta äta nyttigt längre. Jag vill bara krypa ner i sängen, äta onyttigt och kolla film. Men det är ju inte så man blir frisk snabbt och kan fortsätta träna! Det är självklart att kroppen behöver vila och man ska verkligen inte överanstränga sig men man kan fortfarande äta nyttigt. Det är ju speciellt när kroppen är sjuk som det behöver tillföras mer bra ämnen och vitaminer för att tillfriskna. Och om man sen bara är förkyld och inte febrig eller något annat alvarligare kan man faktiskt gå ut och ta lite friskluft ibland. Man kan gå en lite sväng runt kvarteret (sakta och med mycket kläder så att man inte fryser!) för att röra lite på kroppen och andas lite ”ny” luft. Och ät mycket brockoli, det passar till nästa all mat så det är bara att trycka i sig så ofta som möjligt.

Brocoli=grönsakernas kung!
Borcolin är bland det absolut nyttigaste man kan äta. Det finns rikligt med C-vitamin i broccolin, men den innehåller även andra viktiga vitaminer bl.a. A-vitamin, K-vitamin, folat och fibrer. Broccolin innehåller också en del B6-, B1-, B2- B3-vitamin, E-vitamin, järn, kalcium, kalium, magnesium, zink och mineraler.
Broccolin äts med fördel färsk men kan köpas djupfryst året om och djupfryst broccoli är den snabbaste och billigaste grönsaken du kan tillaga. Bara att koka upp och salta lite, men den frysta är dock inte så god som den man köper färsk eller fryser in själv. Kokar du broccolin, tänk på att inte koka den för länge, det räcker med 5-8 minuter.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: