pprojectfit.blogg.se

lax med rotmos

Kategori: Amanda

Eftersom fisk överlag är väldigt nyttigt och det är viktigt att få i sig det helst någon dag varje vecka, tänkte jag ge ett förslag på hur man kan servera en bit lax. Ca 450 kalorier per portion.
Ingredienser:
Lax
Potatis
Morrötter
Rotselleri
Ärtor
Räkor
Dill
Gräddfil
 
Laxen kan kryddas med vad man själv tycker är gott, på bilden är det citronpeppar och salt samt lite olivolja. Fisken sak sedan vara ungefär en halvtimme i ugnen, men det beror på vad man har för sorts ugn osv. Potatisen, morrötterna och rotsellerin ska hackas i bitar och kokas tills de blir mjuka, man kan ha i olika mycket av varje beroende på vad man gillar. Det är samma princip som när man gör vanligt potatismos, vattnet ska hällas av när allt kokat färdigt och vispas med elvisp med lite smör, mjölk och kryddor (salt och peppar i alla fall) tills det blir ett lent mos utan klumpar.
 
Såsen består av gräddfil (man kan byta ut det mot kvarg eller yoghurt om man vill), dill, kryddor och räkor. Det är bara att blanda ihop allt i en skål och sen är det klart. För att få med någon grönsak kan man servera maten med t.ex. ärtor eller rivna morrötter. Man kan byta ut eller tillsätta vad man vill, om man t.ex. vill ha blomkål i moset eller inte gillar dill i såsen kan man ha persilja istället, inga regler.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: