pprojectfit.blogg.se

On the way

Kategori: Ellen

Ett stort misstag som jag tror att många gör är att i stort sett trycka i sig vad som helst när hungern slår till. Att tex. ta en kanelbulle eller ett choklad innan du ska på tåget/bussen. Hur ofta gör man inte det? Att äta något så sött är verkligen inte det bästa alternativet, och vi ska bryta dessa vanorna! Här följer några saker som är mycket bättre att äta som ett litet mål "på vägen".
 
Keso: Finns att köpa i vilken matbutik som helst, och kostar bara runt 15 kr. Om man vill ha ett mer kalorisnålt alternativ finns även minikeso. Jag tar den laktosfria! Så mycket bättre än att tex. välja en risifrutti som innehåller både sylt och mer socker. Keso laktosfri: 120 kcal, keso mini: 70 kcal ( per 100 g)
 
Kvarg: Ett väldigt mättande mål, går bra med både kesella lätt eller kvarg. Och även här kör jag laktosfritt! Även denna finns att köpa i alla matbutiker för ca 15 kr. 75 kcal/100 g 
 
Paprika: Kostar ca 10 kronor och finns att köpa i de flesta matbutiker, mycket bättre än tex. en frukt som innehåller mycket druvsocker (naturligt socker såklart, men går ändå att hoppa över). Går lätt att skära i bitar hemma, eller om det blir nödvändigt på vägen, och sedan äta som snack. Gul paprika, medelstor: 31 kcal, röd paprika, medelstor: 50 kcal
 
Rökt kalkon: Ett litet proteinmål som stillar hungern tills du kommit hem, för inte mer är ca 15 kr den här heller. Kalorisnålt kött som även funkar kanon som vanligt pålägg till frukosten eller till din sallad på lunchen. 90 kcal/portion
 
Gurka: Bara att halvera och ta med i en påse på vägen. Lite godare än att bara ta ett glas vatten, vilket är ungefär vad man kan jämföra med pga. procenthalten vatten. Mättar inte särskilt mycket, men åh så gott! 14 kcal/100 gram
 
(Bilder tagna från Google.se)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: