pprojectfit.blogg.se

Rödbets-lunch

Kategori: Isabelle

 


Inget avancerat eller konstigt alls egentligen, utan bara en väldigt färgglad men framförallt god lunch. Innehållandes alla mina favoriter; rödbetor, kikärtor, zucchini, majs och ett kokt ägg

Rödbetor är sprängfyllda med B- och C-vitaminer samt kalium och den höga fibermängden i rödbetan ser till att höja blodsockernivån långsammare vilket skapar en mer balanserad energinivå och vi håller oss mätta längre och sötsuget minskar. Som om inte det vore nog innehåller rödbetor folat, ett b-vitamin som är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av nya röda blodkroppar.

Rödbetan innehåller också rikligt med nitrat som i nya studier visat sänka blodtryck och förbättra uthålligheten, både när det gällde hög- och lågintensiv träning. Nitratet i betan minskar på syrekostnaden, d v s att man förbrukar mindre energi när man driver kroppen framåt med hjälp av muskler. Man får mer kväveoxid i kroppen, som är en biprodukt av nitrat, tror forskarna. Kväveoxiden, som är en viktig aktör i immunförsvaret vidgar blodkärlen och ökar därmed uthålligheten hos idrottare som utövar fysisk aktivitet.




På tallriken ligger det 2 rödbetor (ca 150 g), kikärtor stekta i chili och paprika (ca 30 g), majs (20 g), tunt skivad och stekt zucchini kryddad med vitlök och chili (ca 40 g), lite bladspenat och ett kokt ägg. Rödbetorna åt jag med en klick smör och lite salt och kompletterade med en knäckemacka. Hela lunchen (utan knäckemackan); 217 kcal.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: