pprojectfit.blogg.se

sallader

Kategori: Amanda

Jag äääslkar räksallad, sallad över huvud taget egentligen men speciellt räksallad med massa goda saker i. Denna gång blev det inte så mycket mer än sallad, räkor, morot, gurka och lite röd paprika men det finns ju så otroligt mycket olika saker att blanda. Samtidigt som det är väldigt gott att äta sallader av olika slag är det väldigt nyttigt att äta. Man blir mättare än vad man kan tro av lite grönsaker och det känns inte så tungt efteråt som det kan göra med annan mat, lätt och fräscht med andra ord.

En vanlig sallad utan bröd eller dressing hamnar ungefär på mellan 300-400 kalorier (utan ost och liknande).

Här kommer lite tips på saker som man kan ha i sin sallad:

Sallad, isbergssallat, huvudsallat, ekbladssallat, romansallat, rucolasallat, friséesallat  (det finns många sorters sallader så det är bara att prova sig fram tills man hittar något man gillar och trivs med)

Gurka

Tomat (även här finns det många olika sorter och det finns inget som säger att man inte kan blanda)

Soltorkade tomater

Majs (man kan grilla, koka eller steka majskolvar och ha vid sidan om eller bara vanlig majs på burk)

Avokado

Kål (man kan riva kål och ha i salladen för att fylla ut lite om man vill)

Morötter

Blomkål (den går att koka eller bara ätas rå)

Broccoli

Spenat

Sparris

Champingoner

Kikärtor (går att tex kokas eller rostas)

Keso (är perfekt för att få det att kännas lite med matigt, går ju även att kryddas med precis vad man vill)

Paprika

Rädisor

Bönor

Sockerärtor

Lök

Ananas, mango, persika, granatäpple, äpple, päron, melon (det går ju självklart att blanda i frukt i salladen)

Cous cous

Fetaost, mozzarella (ost är ju oftast mindre nyttigt men om man vill går det ju också bra)

Oliver

Kokt ägg

Citron

Bovete

Nötter (cashew, jordnötter, pinjenötter osv)

Chili (hacka smått)

Frön (tex solrosfrön)

Aubergine (kokt, grillad, stekt)

Rödbetor

Selleri

Fänkål

Ärtor

Zucchini

Squash

Kyckling

Räkor

Kräftstjärtar

Tonfisk

Mackrill

Kött

Salami

Skinka

Om man vill ha ett grovt bröd till, blanda ner pasta eller potatis eller röra ihop någon smarrig dressing är det bara att låta fantasin flöda.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: