pprojectfit.blogg.se

TA DIG TID TILL ATT VILA

Kategori: Ronja

Idag har min kropp fått känna på en fruktansvärd men skön och innerligt behövlig smärta. Jag hade spänningar från topp till tå, bokstavligen, och jag kan inte riktigt beskriva den avslappnig och lugn som jag känner just nu. Det är underbart, och alldeles för länge sen jag kände såhär. Mina axlar var väldigt spända och överansträngda och blodcirkulation var dålig och mycket förhindrad, villket gör detta till en sannolik anledning till min kraftiga yrsel. Det bästa beskedet jag fick var dock att träning i mild form kan vara bra för mig, eftersom att rörelse får igång blodcirkulationen. 
 
 
 
För att förhindra att detta ska hända igen gav hon mig några enkla vardagliga tips. 
 
- Innan träningsövning, speciellt innan styrketräning, ta ett djupt andetag, rulla tillbaka axlarna och vid stående ställning böj på knäna. Fokusera på vad det är du ska göra, och spänn inte de muskler som inte ska jobba i onödan. Ofta spänner man sig för att man stressar iväg till träningen för att man vill hinna med det, och det kan resultera i att övningen blir mer skadlig än uppbyggande. 
 
- Vid löpning, låt armarna parera och spänn inte dem hårt intill kroppen. Påminn dig själv flera gånger under löpningens gång och be kompisar (om de är med dig) att påminna dig, då det ofta är en dålig vana som är svår att själv lägga märke till. Även vid löpning är det bra att börja med ett djupt andetag och rulla tillbaka axlarna. 
 
- Många har väldigt korta muskler i bröstet och får genom styrketräning lätt framrullade axlar. Många skyller det på dålig hållning, vilket det givetvis också kan bero på, men för att bygga upp hållningen behöver man träna upp ryggmusklerna för att kroppen ska orka hålla tillbaka axlarna. Jag blev tipsad om roddmaskinen, som för mig skulle vara en bra maskin att utan överbelastning bygga upp muskelaturen i ryggen. 
 
- Det är också viktigt att bygga upp musklerna i magen för att ryggen ska få ett hjälpande stöd. 
 
- När man sover kan man lätt spänna sig och vakna upp med värk i huvud, nacke och axlar framför allt. Detta kan bero på dålig säng och kudde m.m. men ofta beror det på att de muskler som du i vardagen spänner mycket, slappnar du heller inte av i när du sover, därför är det viktigt att tänka på vardagen, för den påverkar vår sömn mer än vi nog tror.
 
- Mycket av spänningaran sitter uppe i huvudet och kan underlättas med små tryckningar runt öronen och ner i nacken. Det går även ut i armarna. Detta beror på att månag muskelfästen sitter ute i armarna och i nacken och huvudet. Stretching där är därför också viktigt. 
 
- Stretcha! Som ung bör man inte stretcha för mycket, men allt för många ungdomar väljer att utesluta det. Stretching är det första steget mot en god återhämtning. Här nedan är några exempel på övningar som kan förhindra att du blir stel och får dålig blodcirkulation i kroppen. 
 
 
 

 
De mikroskopiskt små skadorna i muskelfibrerna, som uppstår vid all lite hårdare träning läker ihop och musklerna blir större, starkare och mer hållbara än tidigare när man vilar. Ta hand om dig och din kropp!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: