pprojectfit.blogg.se

Lite kostpepp

Kategori: Isabelle

Delar med mej av några kloka ord från Kristina Andersson, näringsfysiolog, författare, kostrådgivare och föreläsare, som lade upp ett läsvärt inlägg på ToppHälsas blogg:



"Att starta det nya året i ett hälsosammare tecken, detoxa, ha en ”vit månad”, inte äta socker, gå på någon diet, börja träna är nästan lika mycket tradition som själva jul- och nyårsfirandet. På gymmen blir det verkligen tydligt. I januari är det knökfullt. I februari börjar det droppa av och fram åt mars – april är det bara de trogna besökarna kvar. Misslyckandet är för många en lika stor tradition som att börja det ”nya livet”. En anledning till att det blir så är att man har fel inställning och bara kastar sig ut utan att ha tänkt över saker och ting… som tex. vill jag? vill JAG? och inte ”vill jag bli vältränad” eller ”vill jag bli 10 kg lättare?” – nej, för det vill ju nästan alla… Frågan du ska ställa dig är ”vill jag leva det liv som krävs för att var vältränad? Vill jag leva det liv som ett hälsomt liv innebär?
Här kommer mina bästa råd för att slippa detta:

Mentalt:
  1. Rannsaka dig själv. ”Gör om gör rätt”. ”If you do what you´ve allways done you get what you´ve allways got”.  Om du år efter år har försökt komma igång med ex. löpning (för att det ska vara så effektivt) eller havregrynsgröt till frukost men alltid fallit ur i februari kanske du inte ska satsa på löpning och havregrynsgröt. Välj en annan träningsform eller kosthållning som du tycker om och kan tänka dig att hålla på med varje dag – livet ut. Du ska sakna att få utöva träningen när du är sjuk, längta tillbaka till den efter en veckans uppehåll.

  2. Omprogrammera din hjärna. Storleken, formen och funktionen (rörlig – stel, frisk sjuk, pigg – trött) på din kropp är resultatet av din livsstil den senaste tiden. Vill du ha en bestående förändring räcker det inte med en punktinsats. Vill du bli hälsosam måste du leva hälsosamt – så länge som du vill förbli hälsosam. Vill du bli smal måste du leva på ett sätt som gör och håller dig smal – så långe som du vill förbli smal. De flesta som går på en diet eller tränar en period gör detta som ett undantag. ”nu när jag går på diet så äter jag/äter jag inte xx”. Ska du få det att hålla måste du istället omprogrammera hjärnan och göra det hälsosamma till det normala. Det är inte bara just nu som du äter de livsmedel du gör utan de livsmedel du äter äter du – punkt! Att träna ex. varje tisdag är inte något du gör bara för att gå ner i vikt utan det är något du gör – punkt!

  3. Du har inte misslyckats förrän du gett upp! Att göra allt perfekt från första dagen är nästintill omöjligt. Alla/allt har ”barnsjukdomar” i början. Det viktiga är din inställning till dem. Blir det fel, halkar du av banan, tappar motivationen för en stund. Ge inte upp. Res dig istället upp igen, lär av dina misstag och fortsätt mot målet. Se det som snedsteg istället för misslyckanden.
 
 Kostknep för viktminskning:
  1. Bli aldrig hungrig. Det är inte farligt men osmart! Det är när man är hungrig som man gör de osmarta matvalen och faller för frestelser.
  2. Ät regelbundet! Att äta regelbundet är viktigt för att hålla hungern och suget på avstånd. Ät 5 ggr per dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag.
  3. Välj mättnade mat! – protein (kött, fisk, fågel, ägg, keso, kesella) är det näringsämne som mättar bäst. Varm mat mättar bättre än kall mat. Kryddstark mat mättar bättre än mat utan smak.
  4.  Välj energifattig men näringstät mat! Grönsaker, bär, frukt, rotfrukter innehåller inte speciellt mycket kalorier/energi men massor av näring. Genom att ha mycket sånt på tallriken kan du äta stora portioner, bli nöjd, mätt och belåten utan att få i dig får mycket kalorier.
  5. Håll ner på kolhydraterna. Kolhydrater (pasta, ris, potatis, bröd, spannmål, socker) mättar väldigt dåligt och kan tvärtom stimulera aptiten. Uteslut den inte helt men begränsa mängden till ca 1-2 dl/portion.
  6. Välj orörd mat. Skippa all hel och halvfabrikat och välj istället rena råvaror. Kyckling, rotfrukter, grönsaker, bär, nötter, olja etc. Dvs. råvaror (växter, kött/fisk/fågel/ägg) som inte har varit i en industri och vänt. Då får du bästa möjliga näringsinnehåll och slipper tillsatser och ingredienser som kan stimulera aptiten.
  7. Drick inte kalorier. Det absolut enklaste sättet att spara in på kalorier är att ta bort de som du dricker. De bidrar nämligen inte med mättnad och kommer inte kännas lika jobbiga att ta bort. Drick vatten, kaffe och te.
  8. Rensa bort allt finfördelat mjöl och sött. Sött stimulerar sötsug. Det snällaste du kan göra mot dig själv om du lider av sötsug är att rensa bort allt sött från din kost, även det som är kalorifattigt med sötningsmedel. Då försvinner sötsuget och kampen mot frestelserna blir betydligt lättare. Men kom ihåg att det är färskvara. Börjar du äta igen så är sötsuget snabbt tillbaka.

 Min nyårsutmaning till dig!
Utmana dig själv under 2013 med att allt du gör ska fylla en funktion. Allt du stoppar i munnen ska ha ett värde för din kropp. Det ska bidra med saker som din kropp behöver/mår bra av. Innebär det att det behöver vara 100% rätt? Nej, grundregeln är dock – är det inte bra för din kropp (näringsrikt) så se till att det är bra för din själ (att du njuter 100% – minst)"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: