pprojectfit.blogg.se

Vad bör ätas efter träning?

Kategori: Isabell

Nu har vi kommit till tredje och sista delen i mina råd och nu ska jag redogöra vad som bör ätas efter träning.
Återhämtningsmålet efter träning bör bestå av kolhydrater och protein för att få ut maximalt av träningen. Inom första timmen efter avslutad träning bör man få i sig 1 - 1.2 g kolhydrater per kilo i din egen kroppsvikt. Proteinintaget bör ligga på 10 - 20 g beroende på hur pass hårt träning det var. Väger du 70 kg bör du få i dig 70 g kolhydrater vilket kan vara en gainomax och två små bananer. Då får du i dig både kolhydrat- och proteinintaget. Två timmar efter träning bör man äta ett stabilare mål och har man svattats mycket kan man addera extra salt för att återställa saltbalansen.
 
Varför ska man då äta återhämtningsmål?
♥ Inleder återhämtningsfasen genom att hindra den forsätta nedbrytningen av muskler och immunförsvar
♥ Lättare att lagra större mängd glykogen i muskelcellen som hjälper till att bygga muskler
♥ Minskar infektionsrisken
♥ Mer vätskehalt i musklerna vilket är bra för muskeluppgyddnaden.
♥ Mer ork till nästa pass eftersom glykogeninlagringen ökar.

Något många inte vet är att kroppen fortsätter att förbruka mer vatten än vanligt efter träningen. Därför är det viktigt att efter träning dricka 50 % av den förlorade mängden under träning. Detta betyder att om du förlorade 2 liter vatten under träning och drack samma mängd under träning, så skall du alltså dricka ytterligare 1 liter efter träningen. Dricker du inte mycket efter träning kan man inte återställa vätskebalansen eller natriumhalten i kroppen. Kroppen kan inte heller stimulera proteinsyntesen som tillverkar proteiner.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: