pprojectfit.blogg.se

Vad bör ätas innan träning?

Kategori: Isabell

Hur viktigt det är att äta och dricka rätt innan, under och efter träning är ofta att man glömmer bort. Jag tycker inte bara det är svårt att avgöra vad man ska äta utan också när man ska äta det. Här kommer mitt första inlägg på vad man bör äta före träning.
 
2-4 timmar innan träning:
Om du äter 4 timmar innan träning bör målet innehålla en normal lagad måltid med lite mer kolhyderater än vanligt, så som ris/pasta/potatis. Men sker måltiden 2 timmar innan träning bör man istället äta så kallad frukostmat med mycket sädesslag. Tex grovt bröd, havregryn, musli och mejeriprodukter. Undvik fiber och fett eftersom de leder till långsam magsäckstömning och magbesvär under träning. Har du inplanerat ett tidigt träningspass bör detta mål ätas sent kvällen före.
2 timmar innan träning ska även ca en halv liter vatten intas. Detta är för att cellerna ska hinna ta upp vätskan och överblivet ska hinna rinna genom kroppen innan träningspasset. Kissar du genomskinligt har du druckit tillräckligt.
30-60 minuter innan träning:
Precis innan ett träningspass ska fokusen vara på kolhyderaterna, både långsamma och snabba. Man bör äta 1g kolhyderater per kilo i din egen kroppsvikt. Väger du 70kg ska få i dig 70g kolhyderater. För att få ett lättare perspektiv på det: 2dl lättmjölk samt en macka med skinka ger 70g kolhyderater. Samma sak angående fett och fiberintag gäller även precis innan träning.
30 minuter innan träning ska man dricka cirka 3 dl vatten (eller sportdryck om det gäller högintensiv träning i över 60min). Mängden vätska kommer göra att det inte bildas urin eftersom njurarnas aktivitet stängs av under fysisk aktivitet.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: