pprojectfit.blogg.se

Vad bör ätas under träning?

Kategori: Isabell

Jag går vidare till nästa punkt och hamnar på vad som bör ätas och drickas under träning. Detta är något nytt för mig att äta under passet, men självklart brukar jag fylla på med vätska. Att inta mat under träningspasset är dock inget som vanliga motionärer behöver utan är endast nödvändigt för idrottare som tränar intensivt i över 60minuter. Genom att då inta kolhyderater vid sportdryck kan man prestera bättre och orkar hålla en högre intensitet än vid utan sportdryck.
 
Det rekommenderas 3-8% kolhyderatskoncentration per flaska energidryck för bästa effekt. Mängden kolhyderatintag vid långtidsträning bör ligga på 0,5 - 1 gram kolhyderater per kilo i din egen kroppsvikt. För att få bättre perspektiv på det innehåller 1 liter pripps energy 75 gram kolhyderater. Varje energydryck har en etikett där det står energivärden som är viktigt att läsa. Var dock noga med att energidrycken inte innehåller fruktos eftersom det ger magproblem. Här kommer ett enkelt recept som är mycket billigare än köpt energydryck
 
1 liter vatten
1 dl Semper Energi (finns på apoteket)
2 msk Dextropur (finns i livsmedelsaffärer)
1 - 2 msk citron
1 krm salt
Under träning bör man dricka var 10 - 20 minut. Kör du ett hårt pass och svettas mycket bör du inta mer vatten än så. I rumstemperatur och normalt träningstempo ligger vanligtvis vätskeförbrukningen på 0.9 - 2.1 liter i timmen.
 
Att dricka vatten under träning är viktigt på grund av:
❤ Man förhindrar muskelöverhettning som försämrar kroppen
❤ Man minskar svettningen och i sin tur risk för krampkänning
❤ Man minskar glykogentömningen viket gör att man orkar hålla ett högre tempo i en längre tid.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: