pprojectfit.blogg.se

Vitaminer

Kategori: Isabelle

Vitaminer är organiska ämnen som är livsnödvändiga för kroppen. En del är sådana som kroppen inte kan bilda själv utan måste få i sig med födan; de så kallade essentiella vitaminerna. 

Den mänskliga kroppen kan i ganska stor omfattning bygga upp sina beståndsdelar tämligen oberoende av vad den får för startmaterial. Om födan till exempel innehåller mycket kolhydrater, förbränns dessa ofta i första hand vilket förhindrar förbränningen av fett. De flesta av kroppens "budbärarämnen", hormonerna, tillverkas i cellerna genom omvandling av helt andra ämnen som kroppen fått via födan. 

Att vi formas av det vi äter är ingen nyhet, men det ligger faktiskt mer i det än man kan tro. Genom att lägga om sin kost och byta ut sämre livsmedel mot bättre har väldigt stor inverkan på vår hälsa. Att träna, men strunta i kosten, för att komma i form är som att ro utan åror. Nedan följer en lista med nyttiga alternativ för varje viktig vitamin som vi behöver. Så skippa alla onaturliga kosttillskott i form av tabletter och liknande och se istället till att frossa ordentligt i det som faktiskt är äkta, tillgängligt och fantastiskt gott!

A-vitamin - morötter, spenat, tomater, broccoli.

B-vitamin - mjölk, ägg, yoghurt, potatis, broccoli, spenat, bönor, musslor, lax, avokado, solrosfrön.

C-vitamin - apelsin, citron, svarta vinbär, blåbär, satsumas, clementiner.

D-vitamin - solen, fisk.

E-vitamin - avokado, mandlar

Zink - skaldjur, bönos, solrosfrön.

Antioxidanter - plommon, granatäpple, blåbär, spenat, brysselkål, broccoli, te. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: